Assalamualaikum, saya ain ukasyah ingin berkongsi kisah dan pengalaman
saya bekerja sebagai khidmat pelanggan di lapangan kapal terbang LCCT . nak
kata kisah menarik tu tak la tapi sekadar nak berkongsi pengalaman dan pengajaran.
Gambar hiasan_mij_lcct
Sejak aku bertugas sebagai khidmat pelanggan di LCCT, aku jumpa macam2
perangai manusia, sampaikan pernah terlintas dalam hatiku berkata’ isshh
berlagak betul orang ni’…hurmmm, tu la melayu kan, kebanyakkan bila da Berjaya
semuanya sombong sampaikan sambal belacan dan budu pn tak kenalkan. Huhuhuhu..
Hari ini, aku bertugas shift petang. rasa semangat nak masuk kerja, maklum
la dah puas bercuti dua hari. Sebelum
pergi terminal aku dan siti singgah kedai wak untuk beli makanan. Bila semua
dah sampai dekat pool, baru la kami bergerak ke terminal.
‘kak sab, hari ini kalau saya nak tukar duduk dekat kaunter ketibaan
antarabangsa boleh tak?’ Tanya aku pada ketua kumpulan yang sporting sangat2. ‘
boleh nanti akak tanyakan ida sebab dia pun tak sihat sangat’. Aku tersenyum dengan jawapan kak sab.
Dalam sibuk membuat kerja dan melayan penumpang yang nak menaiki teksi,
tanpa disedari jam dah pukul 11.
‘ ehh siti ni dah mula sibuk la, Q pun dah ada
ni’ aq bagi tahu siti yang sedang leka berborak dengan kak sarah.
‘ala, biar la kalau nak Q panjang pun. Kita layan kan je la, hurmm macam
tak biasa pulak’. Jawab siti dengan sinis. Tapi aku tak kisah pun bila siti
jawab macam tu sebab aku dah tahu yang cara dia memang kasar sikit tapi hati
dia baik.
Bila selesai Q di kaunter aku, siti dan kak sarah pun duduk. Tiba2 datang
la sorang penumpang lelaki melayu nak pergi Bandar tun razak.
‘selamat malam encik, boleh saya bantu. Encik nak pergi mana ea?’ aku
melayan penumpang tu dengan senyuman yang ikhlas tapi penumpang tu sombong
pulak. Bila aku da print tiket, aku berpesan pada penumpang tu supaya menaiki
teksi sekarang sebab jam menunjukkan pukul 11.45 pm..
‘suka hati I la nak ambil teksi pukul berapa, u buat je kerja u tu.’ Jawab
penumpang tu lalu tinggal kan kaunter tanpa sempat aku terangkan yang
selebihnya.
Bila kak sab sampai je dekat kaunter, aku terus cerita kan semuanya. ‘ tak apa
sya, kita tunggu panggilan dari marshall, kalau jadi kes baru engkau cerita kan
pada penyelia’. Kak sab menenangkan aku, bila tengok aku yang dah naik hantu
dengan penumpang tadi.
Budak shift malam dah sampai dan aku pun dah siap closing sales. Sambil
menunggu kak sab kirakan sales siti dan kak sarah, aku pun berborak dengan kak
pina dan cerita kan hal tadi. Tengah aku rancak bercerita tiba2 penumpang yang
sombong tadi datang mengamuk dekat kaunter.
‘ ehh mana perempuan yang jualkan tiket ni tadi?’ penumpang tu menengking
kak pina. Tapi kak pina masih menjawab dengan baik. ‘ ea encik ada apa2 yang
boleh saya bantu?...
‘ apa masalah aku nak kena tukar tiket? Apa hal tak nak bagi aku naik
teksi?’ marah penumpang tu sambil menghentak meja.
‘ tak apa kak pina biar saya yang cakap sebab dia dengan saya tadi. ‘ aku
menarik tangan kak pina ke belakang. ‘ maaf encik saya dah bagi tahu yang encik
kena ambil teksi awal tadi tapi tak sempat saya terangkan, encik dah pergi’…
aku terangkan semula pada penumpang tadi, tapi ikutkan hati memang aku nak
ketawakan dia aje.
Disebabkan penumpang tu tak nak mengaku salah, dia masih bising dekat
kaunter dan nak tiketnye ditukar pada harga tengah malam tanpa menambah
pembayaran lagi. Kali ni aku memang dah hilang sabar, dengan sikap bongkak
penumpang tu.
‘ encik ni tak faham bahasa kew? Sekarang ni kalau encik nak ambil teksi
encik kena tambah harga lain tapi kalau encik nak panjang cerita, saya akan
pulangkan duit encik dan encik boleh ambil bas atau jalan kaki balik rumah’ aku
meninggi suara dengan penumpang tu.
Tak sempat penumpang tu bersuara dengan aku, kak sab terus suruh aku ke
tepi dan menyelesaikan masalah ni. Bila kak sab dah masuk campur, akhirnya
penumpang tu pulang kan tiket dan ambil duitnya semula.
‘sudah la sya, jangan marah2 lagi.’ Kak sab memegang bahu untuk
menenangkan aku.
Budak2 lain pun naik hantu dengan sikap penumpang tu, nasib baik la ni
waktu bertugas. ‘ sya nanti pergi pejabat terus buat report ok, ini arahan dari
abg darus’. Kak sab menyampaikan arahan daripada penyelia dekat aku. Bila semua dah
selesai aku pun pulang ke rumah dengan hati yang tengah berhantu lagi.
“jadi
kita sebagai manusia haruslah saling hormat menghormati tak kira la,siapa,dimana
dan apa sekali pun pangkatnya, hormat tu penting untuk keharmonian kita…
……sekian, terima kasih……
Nur_ain_asiah
#jom kita balik semua..heheheheheh
No comments:
Post a Comment